Mořské řasy a demineralizace organismu

Dnešní doba zastává velice nelogické postupy. Potravinářský průmysl upravuje potraviny (bílá mouka, bílý cukr, sůl, polotovary, uzeniny), aby byli trvanlivější, chutnější a aby se s nimi lépe pracovalo, ale už nehledí na to, že pro naše zdraví jsou tyto potraviny velmi nevhodné, způsobující v našem těle postupný deficit minerálních látek, který má za následek řadu civilizačních chorob. Možná proto je tu farmaceutický průmysl, který nám tento nedostatek vitaminů a minerálů nabízí ve výhodných baleních formou vitaminových balíčků a jiných doplňků stravy, jenže už nepoukazuje na to, že tato forma minerálů není pro naše těla vždy plně vstřebatelná a mnohdy si jimi můžeme i ublížit.

Přitom se stačí zamyslet a upravit svůj jídelníček tak, aby v něm bylo co možná nejmíň rafinovaných potravin tj. bílého pečiva, rafinovaného cukru a nejrůznějších polotovarů, uzenin a potravin jinak chemicky upravovaných a nepřirozeným způsobem vyráběných.  A naopak do jídelníčku zařadit vhodné potraviny. Základem naší stravy by měly být obiloviny, zelenina, luštěniny a olejnatá semena. To doplněno o ovoce, eventuálně někdy maso. (Vhodnost tohoto základu dokazují miliardy lidí, kteří se takto stravují a jejich zdraví je lepší, než u lidí euroamerického světa.)

Jednou z vynikajících doplňkových potravin, vhodných pro suplementaci minerálních látek jsou mořské řasy. Mořské řasy (jak už sám název napovídá) rostou v moři, od čehož se odvíjí jejich minerální složení. To je pro lidské tělo v ideálním poměru a plně vstřebatelné. Řasy jsou pro naše tělo cenným zdrojem vápníku, zinku, hořčíku, železa, jodu, chromu i sodíku. Dodávají nám také vitaminy A, B, D, E, K a kyselinu listovou. Díky obsahu minerálů jsou mořské řasy zásadotvorné a umožňují vyvažování pH vnitřního prostředí. To je pro současnou dobu, kdy strava i zevní prostředí silně zakyseluje, velmi důležitý efekt, kterého je třeba využít. Právě správnou kontrolou pH je možné předejít řadě civilizačních onemocnění. Mořské řasy svými enzymy a složením přispívají ke snížení hladiny cholesterolu, odbourávají tuky a tím zlepšují cévy a působí preventivně na vznik arteriosklerosy, vysokého krevního tlaku, cévní mozkové příhody či infarktu myokardu. Řasy obsahují natriumalginát, polysacharid, který je schopen aktivně vychytávat radioaktivní elementy a těžké kovy. Ty jsou pak navázány na nestravitelnou základní složku alginátu a vylučovány z těla ven. Tato detoxikační vlastnost mořských řas je v dnešní době velmi potřebná, díky jejich pravidelné konzumaci si můžeme udržovat čisté vnitřní prostředí.
Můžete namítat, že se řasy u nás přirozeně nevyskytují, že je naši předci nejedli. Naši předkové je nepotřebovali, neboť jejich strava byla podstatně vyváženější jak co do složení, tak do kvality surovin. Dalším důvodem je současná půdní vyčerpanost, kdy dnes i nejorganičtější zelenina nám nemůže dodat takovou zásobu minerálů a stopových látek jako dřív. Náhradou za řasy může být ve vegetačním období divoká zelenina, která také pročišťuje a je bohatá na minerály, leč ta je pro mnohé v čisté formě nedostupná a v zimě si jí nikde nenatrháme. Tradičně jsou řasy používány v Číně již 850 let př.n.l., na své cesty je vozili už Keltové a Vikingové. V Japonsku jsou po staletí používány stejně běžně jako zahradní zelenina. V Rusku se konzervují jako tzv. morskaja kapusta.

Na výběr máme mnoho druhů řas, nejčastěji v sušené formě, ale v některých obchodech se dají koupit i čerstvé saláty. Mezi ty nejznámější druhy patří Wakame, Kombu, Arame, Hiziki, Nori, Agar-agar, Dulse. Můžeme mít doma více druhů a pravidelně je střídat, protože je dobré a prospěšné používat řasy pokud možno každý den při běžné přípravě jídla. Zvyšuje se tak jeho stravitelnost a využitelnost. Rozhodně je lepší řasy zabudovat do potravy, než je jíst ve formě potravinových doplňků jako např. tabletky Chlorella. Jejich efekt není zdaleka takový, jako při používání řas v běžné kuchyni.

Použití mořských řas je jednoduché. Mezi nejzákladnější způsoby, jak řasy do jídla zařadit je použití do vývaru na polévku – použijeme kousek řasy velikosti přibližně poštovní známky (0,5g), vhodné pro vývar je wakame či kombu. Chuťově se polévka nezmění a dodáme takto více než 100% denní doporučené dávky jódu pro děti i dospívající.  Řasu kombu používáme vždy když vaříme luštěninu, ale také při vaření rýže či jiných obilovin – napomáhá lepšímu uvaření a stravitelnosti luštěnin, které potom nejsou tak nadýmavé. Řasa wakame je výborná do miso polévky, je měkká a není třeba ji dlouho vařit. Nori plátky se používají na výrobu sushi, vločky Nori můžeme posypat polévku či přílohu na talíři. Z hiziki či wakame se vaří výborná příloha k jídlu (viz recepty).