Divoká zelenina

Konzumace divoké zeleniny, kterou si sami nasbíráme v čisté "divočině" je vynikající způsob doplňování nám tolik potřebných minerálů, vitamínů, stopových prvků a vlákniny.  Pojídání divokých zelenin je tisíckrát vhodnější než komerčně nabízené doplňky stravy a navíc nás nic nestojí!

Od kulturních rostlin se divoké zeleniny odlišují tím, že nejsou šlechtěny a nejsou pěstovány jako mírné a něžné formy známých zelenin, navíc nejsou hnojeny průmyslovými hnojivy, stříkány proti škůdcům a plísním či pěstovány hydroponicky, za přísunu umělé výživy do vody. Proto divoké zeleniny obsahují látky, které velice často chybí salátům a zeleninám běžně dostupně dostupných v obchodech, a které právě doplňujeme potravinovými suplementy či mořskými řasami.

V divokých zeleninách obsažené látky přirozenou a nenásilnou formou povzbuzují vylučování žaludečních šťáv, vyvolávají zdravou a přirozenou chuť k jídlu podporují stravitelnost jídla, minerálními látkami podporují zdravý tok energie a optimální funkci orgánů v našem těle.

Ve střevech a játrech se hořké aromatické látky v nich obsažené chovají aktivně.  Příznivě a nenásilně ovlivňují vylučování žluče. Tím je regulována celková látková výměna a stolice. Navíc s divoké zeleniny přebíráme i jejich kvalitu energie. A ta nám dává jejich houževnatost, vytrvalost, životaschopnost a nezdolnost. 

Které listy můžete konzumovat?
Je jich spousta a zdaleka zde neuvádím všechny. Prakticky lze konzumovat vše, co není jedovaté či silně aromatické a hořké. Vynikající jsou například: bedrník, bršlice, česnáček, listy fialky, hluchavka, kopřiva, listy jahodníku, jitrocele, kontryhel, lebada a merlík, lopuch, pampeliška, popenec, polníček, sedmikráska či šťovík. 

A jak je používat v kuchyni?

V jarních polévkách - kdy povaříte kořenovou zeleninu, do ní nakonec hodíte hrst "listí" a pak mixérem rozmixujete - hodí se tam např. kopřivy, bršlice, popenec a sedmikrásky, ale prakticky jakékoliv.
Dále do všech možných jídel - zamíchat na konci vaření do rýže či jiných zrn, do luštěnin. Do nádivek.
Smíchané do pomazánek .... do různých placek, jídel typů bramboráky.

Různé listy či květy se mohou narychlo osmažit jako kosmatice. Nebo jednoduše pokrátej jako petrželku a sypat na jakékoliv jídlo a zdobit si jimi talíř.

Anebo lístky konzumujte přímo v přírodě, paste se!

Zde se můžete podívat na zajímavé stránky o divoké zelenině, historii sběru, užívání jednotlivých druhů, jejich obsahových látek, ...

Divoká kuchařka - jedlé rostliny v přírodě i na talíři: http://fenix.savana.cz/doku.php

Zdroj: 

Průchová J., Průcha J. Léčivé byliny úplně jinak - bezpečněji než dosud. Pohled 21. století. Svítání, 2009.

Lánská D. Pokrmy z planých rostlin. Sešity domácího hospodaření sv. 177. Práce, 1992.